TrustScore 4.8 - Bekijk op Trustpilot
Byewaste B.V.
Saturnusstraat 14, 2516 AH Den Haag
KvK 74008706
Daarom delen wij vandaag onze 5 favoriete positieve artikels van dit jaar!
1. Zonne- en windenergie kunnen de opwarming van de aarde limiteren to 1,5°
2. Een lottowinnaar gebruikt zijn geld om een liefdadigheidsorganisatie voor het milieu op te richten
3. Patagonia’s oprichter geeft bedrijf weg
4. Hawaii sluit zijn laatste kolencentrale
5. Nederlandse studenten hebben een emissievrije auto uitgevonden die tijdens het rijden koolstof vasthoudt
Eind maart werd bekend gemaakt dat de huidige groei van de zonne-en windenergie genoeg is om uiteindelijk in lijn te zijn met de opwarming van maximaal 1,5°. Om dit doel te behalen moet de gemiddelde 10-jaarlijkse groeipercentage van 20% wel aangehouden worden tot 2030.
De generatie van zonne-energie is globaal met 23 procent gestegen in 2021 en windenergie met zo’n 14 procent. Zo zorgen ze samen voor 10,3% van de totale globale elektriciteitsgeneratie. Dat is een hele procent meer tegenover 2020.
Nederland, Australië en Vietnam hebben de snelste groeipercentages voor hernieuwbare energie. Zij hebben ongeveer 10 procent van hun vraag naar energie van fossiele brandstoffen kunnen veranderen in zonne- en windenergie in de laatste 2 jaar.
Als de andere landen dit voorbeeld zouden volgen, zijn we goed op pad naar de limitatie van 1,5° verwarming.
Wat wel gezegd moet worden is dat de globale vraag naar energie ook een sterke groei heeft gekend in 2021. De groei was zo sterk dat het gelijk staat aan het toevoegen van een extra India aan de wereld.
Vooral China kende de grootste groei tegenover de pre-corona pandemie. Al is het wel zo dat ze steeds meer schone energie adopteren. De grote vraag is alleen hoe snel ze de overgang zullen maken.
Een echt hartverwarmend verhaal!
Een gepensioneerde man uit zuid-Frankrijk had de Euromillions jackpot van €200m gewonnen in December 2020.
De man kocht enkel loten tijdens belangrijke trekkingen zoals deze. In een open, anonieme brief vertelde hij dat hij hoopte ooit een bedrag te winnen zodat hij het grootste deel ervan kon doneren aan een goed doel wat dicht bij hem staat.
Tijdens zijn leven zag hij vaak vrachtwagens aan de Ivoorkust, volgeladen met vers gekapte bomen. Dit had zo’n grote indruk achtergelaten dat hij -met het gewonnen geld- de organisatie “Anyama” had opgericht.
Waarschijnlijk een artikel waar iedereen over heeft gehoord aangezien het groots in het nieuws was, maar nog steeds een nieuwtje waar wij blij van worden.
Patagonia 's oprichter, Yvon Chouinard, werd erg geprezen omdat hij het bedrijf weggaf om de klimaatverandering te bestrijden. Hij draagt het eigendom van zijn familie over aan een liefdadigheidsinstelling, waardoor de aarde de enige aandeelhouder en begunstigde wordt van alle winsten die niet opnieuw in het bedrijf worden geïnvesteerd.
Patagonia blijft een bedrijf met winstoogmerk, maar de familie Chouinard bezit het niet meer. Naar verwachtingen zal het bedrijf jaarlijks een dividend van €100 miljoen kunnen uitkeren aan de non-profit die de aandelen nu bezit.
De allerlaatste kolen levering kwam eind juli aan op het eiland waarna het op 1 september dicht ging na 30 jaar.
De faciliteit produceerde tot een vijfde van de elektriciteit van het dichtstbevolkte eiland van de groep. Door de stopzetting van de centrale zorgen ze ervoor dat er jaarlijks zo’n 1,5 miljoen ton broeikasgassen minder de natuur in wordt gestuurd.
Hawaii heeft al heel zwaar geleden onder de klimaatverandering. Dit gaat van gebleekt koraalrif door de stijgende zee temperaturen tot stijgende waterniveaus. Ook heeft deze staat te maken met meer intense stormen en droogtes waardoor er een steeds groter brandgevaar is.
En als laatste hebben we een nieuwsbericht van eigen bodem. Nederlandse studenten van de TU Eindhoven hebben een emissievrije auto. Het doel was om de CO2 uitstoot te minimaliseren tijdens de productie, levensduur, en aan het einde van zijn levensduur.
De auto bestaat voornamelijk uit 3D geprinte, gerecyclede plastics en wordt gedreven door een lithium batterij. En alhoewel elektrische wagens bijna geen CO2 uitstoten vergeleken met hun tegenhangers met een verbrandingsmotor, is de productie van de batterijen niet bepaalt milieuvriendelijk.
Daarom wilden de studenten ervoor zorgen dat de auto koolstof vasthoudt tijdens het gebruik waardoor deze uitstoot gecompenseerd wordt. Naar schatting van de studenten zal de auto tot zo’n 2kg CO2 kunnen vasthouden over een spanne van 30 000 km. De studenten hopen de filter te kunnen verbeteren waardoor het steeds meer CO2 zal kunnen vasthouden.
Wat zijn tot nu toe jouw favoriete nieuwsberichten van het jaar? Laat het ons weten!